zondag 3 mei 2009

de finish: 23!





Het laatste ding! Hoera, de vlag kan uit.



Terugblikkend:
- het kostte al met al toch wel meer tijd dan ik had gedacht. Als je dit serieus wilt aanpakken, de artikelen wilt lezen, de dingen allemaal uitproberen (soms tot 10 keer toe en dan pas succes!) dan ben je er niet met een uur per ding. Overigens helemaal niet erg: ik heb er erg veel van geleerd. Maar nu met het mooie weer zijn er ook zoveel andere dingen te doen, de laatste weken kon ik me er dan ook niet toe zetten.
- de meeste termen kende ik wel, o.a. vanuit de media en de vakliteratuur of maakte ik gebruik van (b.v. You Tube), maar door het echt te (moeten) doen maak je het je eigen en weet je waar het over gaat. Dat vind ik de grote winst van deze training. Ik zit dan wel niet aan de infobalie, maar voor wie dat wel doet: er is nu mee te praten met gebruikers, of zelfs gebruikers op een bepaald spoor te zetten. Je blikveld en mogelijkheden zijn verruimd.
- ik had niet gedacht dat bloggen zo leuk was. Je eigen bijhouden, maar ook het lezen van de blogs van de collega's en het reageren daarop. Maar ook dit houd je van de straat, want het kost veel tijd!
- het geeft een band als je zo samen als collega's bezig bent, de saamhorigheid wordt versterkt, je leert elkaar beter kennen en ziet zelfs onvermoede kanten van elkaar; wat ook erg leuk was om zo op het werk/onder de koffie dingen uit te wisselen en te bespreken. Het is me erg goed bevallen
- voor mij was Last fm een ontdekking: dat je radio kunt beluisteren volgens jouw voorkeurmuziek. Rein heeft wel gelijk dat je de preview soms maar 30 sec kunt horen, maar op basis daarvan stel je je muziek vervolgens samen, en kun je onder het werken op de pc jouw voorkeursmuziek beluisteren en cancelen wat je niet mooi vindt
- wiki's en googledocs bieden ons als cluster veel mogelijkheden
- netvibes, rss en delicious idem m.n. ook voor gebruikers
- diverse dingen heb ik zelf minder mee, m.n. bepaalde netwerken zoals Hyves, Twitter etc. Maar toch (heb ik ook in mijn blog gezet) zullen we als bibliotheek moeten kijken hoe we hier aanwezig kunnen zijn en wat iets toevoegt. Maar bovenal: wat verwacht men van de bibliotheek, kunnen wij meerwaarde bieden? Het zou wel een kans zijn, m.n. onder de jongeren zou de bibliotheek dan een kanaal hebben (alhoewel, je zult eerst wel een netwerk moeten opbouwen). Hoe dan ook: het moet kwaliteit hebben en bieden. Het artikel over Twitter in Bibl.blad 8 geeft diverse mogelijkheden.
- lastig was het af en toe met al die inlogcodes en wachtwoorden. Pas na een poos ben ik dezelfde codes en ww-en gaan gebruiken, had ik vanaf begin moeten doen. Je verslaat er soms in
- 23dingen was voor mij: een interessante, intensieve en langdurige training met veel eye-openers, en diverse (soms onverwachte) mogelijkheden voor de bibliotheek van de toekomst, waarmee we snel moeten beginnen.


Hoe nu verder?
Niet laten wegzakken, maar de koe bij de horens vatten.



Wat kunnen we nu zelf al doen en opstarten.
Welke collega's hebben ergens affiniteit mee en kunnen dingen oppakken, en bij voorkeur wisselende mensen, zodat het breed wordt gedragen.
Zien wat we als provincie gezamenlijk richting onze gebruikers kunnen aanpakken (en hierbij zorgen voor voortgang en geen lange projectplanningen en stroperigheid)

Maar bij alles: niet als blinde paarden ergens op in vliegen, wel een doordachte afweging maken en vooral gebruikers erbij betrekken!




Ik wil jullie allemaal als medezwoegers bedanken voor alle ondersteuning waar dat nodig was en alle respons op de dingen en verhaaltjes. Mei dêrtroch ha'k it mei nocht dien en wie it my in genoegen!

12 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met de finish! Zoals Grieteke al eerder heeft geschreven: knap dat je het volbracht hebt. Ik denk dat je 1 van de weinige MT leden in de provincie bent die mee gedaan heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel Jozien, ik ben blij dat ik mee heb gedaan, want anders kan ik er niet over meepraten, blijf ik achter en zou ook geen idee hebben hoe de toekomst van de bibliotheek zal (moeten) zijn (nu weten we dat ook niet precies, maar we hebben wel een richting)
    Ondanks dat ik het erg leuk vond om te doen, ben ik wel blij dat het erop zit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Proficiat! Je hebt de finish ruim binnen de tijd gehaald. Nog bedankt voor de aanmoediging in mijn richting. Wat je zegt over die wachtwoorden klopt. Vaak lukt het bij verschillende 'dingen' met dezelfde wachtwoorden binnen te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd, ik maak een diepe buiging voor je. 23 dingen, werk, paardrijden, fietsen, kuikens redden, als ik het allemaal lees lijkt het of jij meer uren in een dag hebt. Hoe nu verder met deze kennis is de grote vraag, maar misschien komen we volgende week maandag tot een initiatief.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lokwinkse Nynke mei it beheljen fan'e finish 23 dingen! Ik ha mei folle plesier dyn blog lêzen. En idd der binne net folle MT leden in Fryslân dy't de finish fan dizze kursus helle ha.
    Fijn dasto der in protte wille oan hân hast ondanks alle oare drokte.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gefeliciteerd!
    Je hebt alleen niet de goede vlag uitgehangen, voor een oprjochte Fries; ik had toch echt de pompeblêden verwacht. Die zet je dan in de kop van je nieuw te maken blog, toch?
    Hoewel: een blog maken en er een bijhouden, dat zijn twee heel verschillende dingen. Een blind paard kan niet altijd de was (blijven) doen.
    Je hebt trouwens mooie paardenfoto's aan de rechterkant gezet; en schapen.

    Hoe gaat het nu met de kuikentjes?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Simone je hebt volkomen gelijk en tot mijn schande moet ik bekennen dat ik niet aan de Friese vlag heb gedacht... Hoe is het mogelijk. Maar dit heb ik alsnog gecorrigeerd, dus Fryslân boppe. Het heeft my yn de besnijing, dy pykjes. Het gaat met vallen en opstaan, diverse pykjes moet ik deels of geheel uit de dop helpen, en dat is niet de bedoeling zoals je op alle kippensites kunt lezen: als het niet lukt, dan mankeert er wat aan het pykje. Vanmorgen lag er 1 pykje dood onder de warmhoudlamp. Inmiddels zijn er 10 (levende) pykjes onder de lamp en zijn er nog 2 uit-het-ei-geholpen pykjes in de broedmachine. Daar zie ik het duister voor in. En er is ook een pykje mei kromme poatsjes, ook niet goed. Als dat vanavond nog niet veranderd is, moet deze toch een zachte dood sterven, want geen toekomst. Ik ben benieuwd of de poezenbevalling jou ook zo in de greep zal houden, tijdens, maar vooral ook nadien...!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gefeliciteerd Nynke, je bent er ook. Gelukkig maar dat we een paar dagen minder mooi weer hadden dan is het iets minder erg om met de 23-dingen bezig te zijn. Want net wat je zegt met dat mooie weer zijn er nog zoveel andere taken die wachten. Als cluster Sud hebben we het volgens mij niet gek gedaan, veel deelnemers hebben de eindstreep bereikt. Nu met elkaar bedenken wat de volgende stappen moeten zijn, dat zal nog niet meevallen. Ik hoop alleen wel dat we elkaar blijven informeren, inspireren en motiveren daar vaart de bibliotheek wel bij

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nynke
    ook van mij oprechte felicitaties voor het behalen van de eindstreep met 23 dingen.
    En gefeliciteerd met alle kuikentjes, vast heel schattig.
    Deel 1 inmiddels uit, het werd steeds boeiender.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. En dan kom ik nog eens met mijn gelukwensen. Heel positief dat een bibliotheekmanager ook actief met 23dingen aan de gang is geweest! Actief is nog zachtjes uitgedrukt...

    Overigens: bij ons is het ook vaak wèl goedgegaan, dat kuikens uit het ei pellen. Soms moest het wel, als moederkip het druk had met de kuikens die er al waren en er één of twee eieren onbeheerd in het nest bleven liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geweldig Nynke, gefeliciteerd. Ook ik heb bewondering voor je dat je naast deze hektische tijd binnen het MT ook nog tijd hebt kunnen vinden om de 23dingen te ontdekken. En door al je enthousiaste verhalen op je blog leren we ook nog eens een andere Nynke kennen, leuk. wilma

    BeantwoordenVerwijderen